Wednesday, December 29, 2010

Lelaki sawan atas motor masuk terusan




 Sumber : Harian Metro

ALOR SETAR: Seorang lelaki terselamat daripada maut apabila diserang sawan ketika menunggang motosikal menyebabkannya tercampak ke dalam Terusan Wan Mat Saman, kelmarin.
Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor Namun, nasib menyebelahi mangsa apabila kejadian itu disaksikan seorang anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Kota Setar yang secara kebetulan melalui jalan terbabit untuk ke tempat kerjanya di pejabat JPAM Kota Setar, Wisma Persekutuan.

Ketua Skuad Bilik Gerakan JPAM Kota Setar, Sarjan Salim Aziz berkata, dalam kejadian kira-kira jam 1.50 tengah hari itu, dia yang dalam perjalanan dari rumahnya di Batu 5, terkejut apabila mendapati seorang penunggang motosikal terjatuh ke dalam terusan terbabit ketika menunggang motosikal Honda EX5.
Menurutnya, ketika itu, dia dari rumahnya menuju ke tempat kerja apabila melihat mangsa, Mohd Fikri Rejab, 23, yang baru pulang dari Pekan Rabu tiba-tiba diserang sawan menyebabkannya tercampak ke dalam terusan dengan keadaan kepala menegak bersama motosikalnya.

“Saya memberhentikan kenderaan untuk melihat kejadian itu dan terkejut mendapati mangsa meronta-ronta kesakitan menyebabkan saya terus terjun ke dalam terusan untuk menyelamatkannya.

“Sebaik mangsa dinaikkan, saya dapati mulutnya berbuih selain mengalami kecederaan di kaki dan tangan,” katanya.

Katanya, dia kemudian memaklumkan anggota lain dengan menghubungi Bilik Gerakan 999 JPAM Kota Setar sebelum empat anggota dengan sebuah ambulans penyelamat tiba lima minit kemudian.

Mangsa yang menetap di Batu 8, Kota Sarang Semut dikejarkan ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) kira-kira jam 2.15 petang.

No comments:

Post a Comment