Sunday, January 9, 2011

Anggota JPAM Daerah Kota Setar Dikejar Tebuan.

Sarang tebuan sebesar pemeluk orang dewasa

Anggota membuat pemantauan

Kerja-kerja operasi dilakukan

Sarang tebuan dimusnahkan menggunakan teknik api

Anggota menunjuk sarang tebuan yang berjaya diturunkan


Kepala Batas,10 Januari 2010, gara-gara sarangnya selalu diganggu, sekumpulan tebuan mengejar tiga anggota JPAM Daerah Kota Setar dan seorang penulis berita Harian Metro. Kejadian berlaku ketika anggota JPAM Daerah Kota Setar sedang melakukan pemantauan terhadap sarang tebuan tersebut.
Menurut Ketua sekuad Sjn (PA) Salim Aziz, Bilik Gerakan 999 JPAM Daerah Kota Setar menerima satu panggilan kecemasan pada jam 11.05 pagi. Satu jentera operasi bersama enam anggota telah bergegas ke lokasi yang di laporkan. Menurutnya “apabila tiba di lokasi, saya bersama anggota lain membuat pemantauan terhadap lokasi sarang tebuan itu terlebih dahulu. Saya mendapati sarang tebuan sebesar pemeluk orang dewasa tersebut telah pun pecah. Berdasarkan maklumat dari seorang guru sekolah tersebut,  ada segelintir pelajar telah membaling batu kearah sarang tebuan tesebut ”, katanya.
“Dalam operasi ini, tiga anggota JPAM Daerah Kota Setar dan seorang wartawan telah dikejar oleh sekumpulan tebuan secara tiba-tiba ketika mereka hendak meletakkan tangga pada dahan pokok yang setinggi 4.5 meter itu.
Anggota JPAM Daerah Kota Setar telah mengambil masa kira-kira 1 jam untuk memusnah sarang tebuan tersebut dan tiada sebarang perkara yang tidak diingini berlaku.

No comments:

Post a Comment